ایران، تهران، میدان ونک، گاندي شمالي،خیابان شريفي، پلاک 19 ، طبقه 2 ، واحد5 و 6

کاشت مو :88665532-021 * پوست و زیبایی: 88201505-021 * 88673101-021

جوشهای سرسیاه

روشهای درمان جوشهای سرسیاه

اگر روی صورتتان جوشهای سرسیاه می بینید که اندازه ی کوچکی دارند باید توجه داشته باشید که این ها همان جوش های زیرپوستی هستند، طبق نظر متخصصان پوست کاملاً می‌توانند درمان شوند و حتی پس از درمان نیز هیچ ردی از خود باقی نگذارند این گونه جوش ها اغلب یکی از علائم بیماری های شایع دوران جوانی و نوجوانی است وعلل مختلفی باعث بوجود آمدن ضایعات پوستی میشود تنها یک پزشک خوب می تواند با توجه به نوع پوست شما آن ضایعات پوستی را از بین ببرد و برای درمان جوشهای سرسیاه درمان خوبی پیدا کند.

انواع ضایعات آکنه

معمولاً ضایعات آکنه به دو نوع التهابی و غیر التهابی تقسیم می شود.

ضایعات غیر التهابی:

اینگونه ضایعات بیشتر همان جوش های زیر پوستی هستند که بشکل جوشهای سرسیاه ظاهر میشوند ( باز) و یا به شکل سر سفید هستند (بسته)

ضایعات التهابی:

قرمز رنگ و گاهی چرکی نیز هستند. درباره همه آن‌ها توصیه میشود که از دستکاری کردن این گونه جوش ها بپرهیزیم. دستکاری کردن هرگونه جوش به خصوص روش های التهابی باعث بروز عوارضی مانند باقی ماندن جای جوش بر روی صورت می شود که بسیار ناخوشایند است و حتی ممکن است که نتوان آن را برطرف کرد یا بر طرف کردن آن بسیار سخت است.

علت بوجود آمدن جوشهای سرسیاه

دلیل اصلی به وجود آمدن جوش های زیر پوستی  بسته شدن دهانه خروجی غدد چربی ساز پوست است. یعنی زمانی که چربی ها دیگر نمی توانند از دهانه مسدود شده غدد چربی ساز خارج شود، پس در نتیجه داخل این غدد و زیر پوست باقی می مانند و مثل بادکنک تجمع پیدا می‌کنند و به همین تجمع ها جوشهای زیر پوستی می گوید.

البته درباره دلایل اصلی بوجود آمدن جوش ها زمینه ارث و ژنتیک را نمی توان نادیده گرفت اما موارد دیگری هم هستند که باعث انسداد غدد چربی ساز می‌شوند مانند استفاده از لوازم آرایش یا استفاده از انواع کرم ها روی پوست. یکی دیگر از عوامل بوجود آمدن این گونه جوش ها برای کسانی است که موهایشان را چرب یا روغنی می‌کنند یا به آنها ژل می زنند که زمانی که نوک موهای چرب شده روی پوست پیشانی تماس پیدا می‌کند باعث ایجاد جوش زیر پوستی میشود.

اغلب جوشهای سرسیاه و زیر پوستی درد ندارد ولی فقط ظاهر آنها به شکلی است که انگار روی صورت مبتلایان به این جوش ها شن پاشیده شده است. جوش های سر سیاه از جمله جوشهای زیر پوستی هستند که منافذ آن ها راه کوچکی به خارج باز کرده است در نتیجه سیاه دیده می‌شود ولی زمانی که دهانه آن ها کاملاً مسدود باشد و ترشحات به بیرون نشت نکند جوش های سر سفید و جوش های بسته دیده می شود که در این صورت وقتی پوست صورتمان را می کشیم این تجمع چربی ها را به شکل ذرات سفید ظریفی روی پوست را می توانیم مشاهده کنیم.

درست استفاده کردن از لایه بردارها را یکی از راهکارهای اولیه می دانند که می‌تواند دهانه بسته شده غدد چربی ساز را باز کند زیرا این کار می‌تواند دهانه بسته شده غدد چربی ساز را باز کند اما اگر کرم های لایه بردار برای درمان کافی نبودند و استفاده کردن از آنها تاثیر زیادی نداشت شما می توانید به شکل مکانیکی و فیزیکی جوش ها را تخلیه کنید، البته این کار را نباید خودتان شخصاً و با ابزار غیر حرفه ای انجام دهید این کار باید به وسیله یک پزشک متخصص و با ابزاری انجام شود که حداقل عوارض را دارد.

لیزر برای درمان جوش های زیر پوستی هیچ کاربردی ندارد ولی در صورتی که این جوش ها درمان شده و جای آن ها باقی مانده است می توانید از این روش هم برای از بین بردن لک ها و جای جوش ها کمک بگیرید و این روش هم اگر به شکل اصولی انجام شود می تواند کمک کننده باشد.

معمولاً جوشهای سرسیاه در نتیجه تاثیر رژیم غذایی خاص روی صورت ایجاد نمی شود ولی اگر خود بیمار متوجه تاثیر مواد غذایی خاصی روی افزایش یا تسریع روند به وجود آمدن این گونه جوش‌ها شده است باید از خوردن آن مواد غذایی خودداری کند. البته به افرادی که از این گونه جوش ها به صورت بسیار کم و محدود بر روی پوستشان دارند پیشنهاد می کنیم که زیاد به آنها توجه نکنند زیرا این جوش ها التهاب زیادی ندارند و بعد از تخلیه شدن از خودشان چیزی به جا نمی گذارند بنابراین ضرورتی برای درمان آن ها وجود ندارد ولی اگر کسانی هستند که تعداد این گونه جوش ها روی پوستشان بسیار زیاد است ممکن است پوستی ناصاف و ناخوشایند داشته باشند و ما این گونه روش‌های درمانی را به آن ها پیشنهاد می‌ کنیم و اعتقاد داریم که این روش های درمانی اثر گذار هستند. اما فراموش نکنید که این روند درمانی باید حتماً توسط پزشک یا پرستار با تجربه وحرفه ای با وسایل مناسب انجام شود.

محدوده سنی

محدوده سنی هم در ایجاد جوشهای سرسیاه بسیار قابل توجه است. محدوده جوش زدن در بسیاری از افراد از دوران بلوغ شروع شده و تا ۵ سال ممکن است ادامه پیدا کند و در برخی از افراد این دوره زمانی خیلی بیشتر طول می کشد به طوری که می توان توقع داشت ۹۵ درصد افراد زیر ۳۰ سالگی جوش هایشان کاملاً درمان شده باشد ولی پنج درصد حتی بالای این سن هم با این جوش ها و آکنه ها درگیر هستند. حتی در برخی از موارد بعد از ۴۰ سالگی هم ممکن است وجود این جوش ها ادامه پیدا کند.

البته افرادی که در سنین بالاتر جوش میزنند کمتر امکان دارد که به جوش های زیرپوستی مبتلا شوند. اما معمولاً افراد در این سن ها اغلب درگیر جوش های چرکی قرمز و التهابی هستند. در واقع جوش و آکنه در یک محدوده سنی مرتباً تکرار می‌شود و حتی زمانی که جوش ها را درمان می کنیم باز هم این مسئله نمی‌تواند جلوی بازگشت مجدد آن ها را بگیرد و آن ها را به صورت کامل رفع کند به طوری که ممکن است این اتفاق به طور مکرر تکرار شود که دارو استفاده شود و دوباره بیمار با جوش ها روبرو شود پس تا زمانی  که آن دوره سنی که در افراد متفاوت است به اتمام نرسد ما با این جوش ها روبرو هستیم.

نویسنده: زهرا افشار

پیام بگذارید